Quote:
.. Casio HT-6000.. Vakar tādu "dinozauru" sagādāju – iemainīju pret Roland Juno-D, kas man tāpat stāvēja dīkā.. Tagad apgūstu "jauno" tehniku!..
Casio rullē!
Interesants stroķis!
Casio rullē, BET.. ar veciem stroķiem..
Konkrēti par HT-6000, kas skaitās savas – SD (Spectrum Dynamic) sintēzes flagmanis.. (pavisam īsi)
Šis beidzot ir mans pirmais sints ar analogo filtru – tas ir 8-balsīgs (8 kanālu), katram kanālam savs filtrs! (>HT-3000, kas arī ir 8-balsīgs, ir tikai viens filtrs uz visiem kanāliem – līdzīgi kā RMIF (Rīgas Mūzikas Instrumentu Fabrika) 'Opusam'..)
Pie tam HT-6000 vienīgais no Casio HZ/HT-sērijas ir ar dinamisko KBD, ar kuru ļoti efektīgi parādās SD sintēzes būtība..
Starp citu, pats Casio par SD sintēzi vispār neko nerunā – manuālī (dabūju ar visu oriģinālo manuāli - instrukciju) par to vispār nekas nav teikts.. Starp citu manuālis, lai arī ir ar bildēm, tomēr ir ļoti slikti uzrakstīts! – pēc tā galīgi nevar saprast, kā tas HT darbojas.. (Tikai nākamajā dienā ar "zinātnisko bakstīšanas metodi" puslīdz sapratu..) Manuālī nav pat paša sinta blokshēmas – ir tikai atsauce uz līdzību ar konvencionālo analogo sintu, kura blokshēma gan ir manuālī..
To nosaukumu SD sintēze iNetā devuši ir paši lietotāji - entuziasti..
Lietas būtība ir šāda (citēju savu vēstuli vienam sintu fanam, lai lieki netērētu laiku):
"... vēl joprojām man ir daudzas neskaidrības attiecībā uz HT – būs "jāizkož"..
Katrā ziņā CZ ir saprotamāks, kā tas darbojas.. Es pat izdomāju salīdzinājumu, lai paskaidrotu CZ (PD sintēzes) darbību:
Tas ir tā: ir dotas izvēlei 8 viļņu formas (ir iespēja pa divām no tām kombinēt vienu aiz otras), kādas tās ir pie max DCW līmeņa. Pie līmeņa DCW=0 šīs viļņu formas tiek reducētas uz sīnusu. DCW EG laikā maina šo līmeni. Tas ir tieši tāpat kā kompī ar attēlu pārveidošanas programmu: ir doti 2 attēli un kompis uztaisa pārejas starp šiem attēliem – var uzdot skaitu, ar cik attēliem jāuztaisa šī pāreja – starpattēli.. Tāpat darbojas CZ, tikai šeit netiek mainīti attēli, bet gan viļņu formas – no sākotnējās līdz sīnusam.. Tā, lūk!
Bet ar HT vēl daudz kas man ir neskaidrs.. Vakar vakarā patestēju tembrus.. Sākumā likās – šausmas!, ko es esmu sagādājis, bet tad iepatikās.. Arī VCF
Tomēr tam HT ir daudzi būtiski trūkumi, ko jau tagad pamanīju, rakšu dziļāk – būs vēl..
1) tam nav portamento; nav arī Mono mode – tikai 8-balsīgs Poly.
2) KBD ar pirmās nots prioritāti – t.i., ja visi 8 kanāli aizņemti, nākamās notis vairs vispār neskan!!! – pirmoreiz ar ko tādu saskāros!..
3) Line Detune – tikai vienā virzienā: uz augšu, kas kopumā skaņu, kas sastāv no 4 Line izštimmē uz augšu..
Piem., DX21 Dual Mode Detune, ar vienu parametru izskaņoja abus tembrus vienlaicīgi – vienu uz augšu, otru uz leju, nemainot kopējo štimmungu.. Tāpat Operator Detune varēja izskaņot abos virzienos +/–..
4) dažiem tembriem izskaņas beigas tādas pārāk aprautas – skan kā Casio rotaļlietām..
5) VCF ir bez pašierosmes! – parametram Resonance ir tikai 7 gradācijas.. Bet tā kā filtrs ir analogais, tad iespējams, ka to tā var izspiest ko vairāk!
***
Jā, tas HT ir īsts "dinozaurs" un skaņa arī tam ir "retro"..
Bet, ja ilgāk ar to paņemas, tad sāk iepatikties, kā tas skan.. – varbūt rodas kaut kāds pieradums..
VCF ir bez pašierosmes – iNetā viens vācu džeks bija ielicis aprakstu savam HT-6000 apgreidam ar visu audio demo – tur viņam bija izdevies panākt arī filtru pašierosmi – tā ka pastāv arī uzlabošanas iespējas! Bet tas ir iespējams, ja VCF ir patiešām analogais filtrs – tātad IR !
Te būs atsauce uz to:
viewtopic.php?f=56&t=6148&p=33377#p33377
Protams, ka pamēģināju to paprogrammēt (atmiņā gan neko nesaglabāju) – vienkārši pamēģināju, kas notiek, ja pamaina kādu parametru.. Tādā veidā ņemoties, es arī atklāju, kā tad darbojas tā SD sintēze..
Īstenībā jau manam Ekvinosim (GEM Equinox) arī ir SD sintēze – pie tam vēl smalkāka nekā >HT-6000.. Vispār jau pats Casio to nemaz nesauc par SD sintēzi – tā to ir nosaukuši citi, kas ar to ņemas..
Casio vispār par to neko nesaka, pat uz paša HT-6000 nav rakstīts, ka tas ir sints vai kas cits, kā vispār ir pieņemts.. (Uz CZ-1 displeja gan maziem burtiņiem tomēr ir rakstīts: DIGITAL SYNTHESIZER.. Un arī CZ manuālī ir runa par PD sintēzi un ir ļoti labi paskaidrots, kā tā PD sintēze darbojas..)
Bet HT-6000 ir priekš "retro" skaņas un pats ir "retro"..
Tomēr pamatā tās ir digitālas skaņas, kas tiek uzlabotas ar VCF..
Tā aprautā izskaņa. Tāda nav visiem tembriem – tikai atsevišķiem rimstošajiem tembriem. >HT ir iespēja arī izvēlēties vienu no divām Attack un Decay Curve – lineāra un eksponenciāla. Bet tas tomēr to skaņu neuzlaboja – būs jāskatās, vai ar citiem DCA EG parametriem var ko labot – to vēl netiku izmēģinājis..
Bet Portamento ir tā īpašā fīča, ar ko "senie" sinti atšķīrās citiem EMI, piem., elektroērģelēm..
***
.. "izkodu" to SD sintēzi – nu lietas būtība man aptuveni ir skaidra. Vēl tikai jānoskaidro dažas nianses..
Piem., kā tiek veidots stereo signāls? Kāda ir HT-6000 blokshēma? Kuri bloki patiešām ir analogi un kuri digitāli?..
Par SD (Spectrum Dynamic) sintēzi.
Ja spēlē parastā veidā (Single Mode pēc Yamahas), tad HT-6000 ir 8-balsīgs. Katra Balss (Kanāls) sastāv no 4 Līnijām (Lines), kuras ietilpst >DCO sastāvā. Uzstādot DCO parametru vērtības, visām līnijām tiek uzdota vienāda viļņu forma (tur tālāk ir nianses: ir viļņu formas, kas satur trokšņa komponenti ar atsevišķi regulējamu DCA EG; ir viļņu formas, kas starp 3. un 4. Līniju ir Ring-modulējamas).. Tālāk ir LFO parametri – LFO tāpat kā CZ-sērijai darbojas tikai kā Vibrato Ģenerators; tad pēc parametriem (nezinu, kā ir reālajā shēmā) seko VCF (katram kanālam savs) ar savu EG – kopā 9 parametri (katram – 32 gradācijas, kas pēc būtības ir pārāk rupji. Tagad pat pilna MIDI gradācija ar 128 vērtībām jau skaitās rupja un tiek domāts par smalkāku MIDI..);
Tad seko DCA, t.sk. arī trokšņa DCA – kopā 11 parametri; tad Chorus – 1 parametrs ar 4 pārslēdzamām vērtībām.. Šaubos, vai tas ir analogais Horuss.. Neskan arī tik labi kā CZ-1 Chorus..
Tas viss bija TONE EDIT, kur ar vienu grozāmo ripuli 'MODE' izvēlas pēc saraksta parametra Nr, bet ar otru ripuli 'DATA', piešķir attiecīgajam parametram vērtību. (Man jau prasītos, ka bez šiem ripuļiem papildus ērtībai būtu arī pogas [–1] un [+1]..)
Tagad LINE EDIT, kas ir tās SD sintēzes sāls – visādi citādi tas HT neatšķirtos no parasta pusanaloga sinta..
Line Edit ir savas atsevišķas programmēšanas pogas ar LED – trīs atsevišķu parametru izsaukšanai:Detune; Amplitude Level un Velocity (tieši šī Velocity un dinamiskā KBD ir šīs SD sintēzes būtībā – skaņas spektra maiņa atkarībā no KBD dinamikas – vēl pirms Filtra.. Tādēļ nesaprotu, kāpēc arī >HT-3000 tiek piedēvēta SD sintēze, ja vienīgais no HT-sērijas ar dinamisko KBD ir tikai HT-6000..
Tālāk katram no šiem 3 parametriem, atsevišķi katrai no 4 Līnijām piešķir vērtības (0–99). Katrai līnijai ir savas atsevišķas pogas [v] un [^] šo vērtību ievadīšanai.
Kas šeit īpašs? Detune maināma tikai 2., 3., 4., Līnijai – 1. paliek nemainīta. Līdz vērtībai '31', izštimmēšana notiek pustoni uz augšu, tad jau sāk palikt rupjāka – pa toņiem un beigās – pa oktāvām..
Amplitude Level – miksē visu Līniju signālus. Taču pie vērtības '0', līnijas tomēr netiek atslēgtas – kluss signāls tomēr iet cauri..
Velocity. Ir dotas 9 Velocity sakarības atkarībā no KBD piesitiena, pie tam divas pēdējās – inversās - t.i., jo klusāk spēlē, jo skaļāk skan.. Katrai Līnijai var uzdot savu Velocity līkni un tādā veidā tiek panākta tā SD sintēze – HT-6000 īpašā "fīča".. Diemžēl manuālā tas netika uzsvērts..
Pašam nācās to izlobīt..
Bet trūkumu šim HT-6000 ir daudz – piem., VCF (neesmu pārliecināts, ka tas ir VCF – varbūt DCF..) EG nav iespēja pārslēgt Envelope uz inversu, kā tas ir piem., >EX-8000..
Troksnis (Noise) – drausmīgs, digitāls!..
LCD – bez BackLight..
Nepārdomāta pogu LED indikācija – dažām svarīgām pogām vispār nav šīs LED,..
Par Portamento un Mono(Solo) režīma trūkumu jau tiku teicis..
Nepatīk, ka manuālā svarīgas lietas (ja vispār tās tiek rakstītas) ir ar pavisam sīkiem burtiņiem..
Tembriem nav nosaukumu iespējas displejā.. Vienīgi Presetiem tembru nosaukumi ir uz pogām – tāpat kā >JX-8P..
Vadība caur MIDI notiek abos virzienos. Bet diemžēl SysEx apmaiņa gan nav paredzēta..
Jāraksta tabulas!
Vēl ir tāda interesanta "fīča" no "samograikām", kas pēc būtības arī ir HT-6000 – 'Auto Harmonize'. Tas ir spēlējot ar labo roku vienbalsīgi melodiju HORD režīmā - t.i., autoakompanementa režīmā, melodija tiks atskaņota akordos, kas tiks uzdoti ar kreiso roku.. Manam Fredim (Yamaha PSR-740) arī ir tāda "fīča" – pie tam ļoti filigrāna un džezīga..
Ir paredzēts arī SPLIT-režīms – katrai rokai savs tembrs. KBD tad dalās 3 diskrēti noteiktās vietās, kuras parāda LED (mans izgudrojums! – bet CASIO jau pielieto!
)
Arī par RAM kārtridžiem nav nekādas skaidrības.. Izskatās, ka tādu vēl vispār nav – tātad arī nebūs..
Casio >HT-6000 gan ir paredzējis vietu un slotu kārtridžam – tā teikt - ar skatu nākotnē, bet par pašu kārtridžu nekas nav teikts un iNetā arī nav inf-as..
>CZ gan ir reāli kārtridži..
Vispār tie HT-6000 tembri ir visai dažādi – viena daļa gan līdzīgi un skan kā prastas CASIO rotaļlietas - tembru izskaņas arī aprautas kā tipiski lētajam galam, bet ir arī izcili tembri, arī tādi – ar analogo filtru (bet daži).. Lai vai kā – editēšanas iespējas pastāv tiem visiem.
Ir gan Presettembri, gan Internal.. (un CARD).. – visi editējami! Katrā bankā 2x10 gb – ar pogu SELECT un zaļu LED kā >CZ-101..
Bīdāmie regulatori (skaļumam) trīs:
– ACCOMP
– RHYTHM
– MAIN VOLUME
Tas nu tā – iesākumam, ko šobrīd esmu "izkodis"..
Kopumā ar HT-6000 esmu apmierināts
"
Tas tā – īsumā.. Mani iespaidi par Casio HT-6000..
Krupis (ar jaunu rotaļlietu)